Les cooperatives que formen part del grup Castell d’Or, de la mà de Cevipe, donen el tret de sortida a una de les veremes més primerenques que es recorden, amb un avançament d’aproximadament una setmana respecte a la campanya anterior. La verema s’iniciarà amb la varietat Chardonnay a la Cooperativa de l’Arboç el proper 3 d’agost, i continuarà l’endemà a la cooperativa de Vila-rodona recollint la mateixa varietat. Posteriorment, començarà la recol·lecció de la varietat Pinot Noir a la cooperativa de la Granada.

Les elevades temperatures registrades durant les darreres setmanes han accelerat la maduració del raïm, situant l’inici de la campanya en unes dates excepcionalment primerenques. Tot i això, les expectatives pel que fa a la qualitat són molt positives. En aquest sentit, el director tècnic de Cevipe, Joan Rabadà destaca que «el raïm presenta un estat sanitari excel·lent, amb una acidesa molt equilibrada i una maduresa fenòlica òptima, unes condicions ideals per elaborar caves amb una gran capacitat d’envelliment, elegància i personalitat».
Després del greu, i fins i tot històric, dèficit pluviomètric dels anys 2021, 2022 i 2023, la situació hidrològica va començar a millorar a partir de 2024 i es va consolidar durant el 2025, gràcies a unes precipitacions, en conjunt, superiors a la mitjana climàtica. Aquesta recuperació va permetre compensar bona part del dèficit hídric acumulat i incrementar de manera notable les reserves d’aigua. Durant el 2026, l’hivern va mantenir unes aportacions pluviomètriques destacades, mentre que la primavera va ser, en general, seca o dins la normalitat a bona part del territori. Paral·lelament, l’inici de l’estiu ha estat excepcionalment càlid, amb registres rècord a Catalunya. Tot i aquest context, la vinya ha evolucionat amb normalitat gràcies a la bona disponibilitat hídrica acumulada durant els mesos precedents.
Pel que fa a la producció, la manca de precipitacions dels darrers tres mesos provocarà una lleugera reducció del rendiment. Les primeres estimacions apunten a una disminució del voltant del 10 % del volum de most respecte a una campanya normal, si bé les reserves hídriques acumulades durant l’hivern han estat determinants per garantir un correcte desenvolupament vegetatiu i una bona qualitat del fruit.
El Ceo de Castell d’Or, Jordi Amell, ha volgut posar en valor la feina dels viticultors que, malgrat haver afrontat en els darrers anys condicions climàtiques molt exigents, continuen treballant per obtenir un raïm d’excel·lent qualitat. «Darrere de cada ampolla hi ha la dedicació, el coneixement i l’esforç de centenars de famílies pageses. És fonamental que aquest treball sigui reconegut i que tota la cadena de valor, des del productor fins al consumidor, contribueixi a garantir la viabilitat del sector. Només amb una cadena forta, equilibrada i compromesa amb el territori podrem assegurar el futur de la vitivinicultura i continuar oferint productes d’alta qualitat», ha afirmat.